Voetbal Geeft

MPE21: sc Heerenveen streeft naar dekkend reanimatienetwerk

De Eredivisie en haar Maatschappelijk Partner, Vriendenloterij, gaan voor het vierde jaar op rij op zoek naar het beste plan voor een nieuw impactvol maatschappelijk project. Negen eredivisieclubs nemen het tegen elkaar op in de strijd om de titel en de daarbij horende bijdrage van maximaal 50.000 euro om het project te kunnen realiseren. Het publiek bepaalt samen met de jury welke clubs er in de top 3 horen. Vandaag lichten we één van de negen genomineerde projecten uit: sc Heerenveen met Ons Pompeblêdenhart.

Binnen 6 minuten aanwezig

1 op de 1000 Nederlanders krijgt jaarlijks een hartstilstand, zo'n 300 mensen per week. Omgerekend zijn dit circa 650 Friezen per jaar. In 80 procent van de gevallen vindt een hartstilstand plaats in een thuissituatie, waarbij binnen zes minuten reanimatie verlenen essentieel is. Zo'n achtduizend Friezen zijn aangemeld als burgerhulpverlener (Hartstichting, 2020). Dat is ruim één procent van de Friese bevolking: een percentage waar de Hartstichting minimaal naar streeft. Vanwege de aanrijtijd die in de provincie langer is is meer spreiding en dus meer burgerhulpverleners nodig. Daarom zet sc Heerenveen met het project Ons Pompeblêdenhart in op een hartveilige club en provincie.

AED's in de buurt

De club wil komende drie jaar meer mensen opleiden om te kunnen reanimeren, zoals spelers, staf en supporters. Daarnaast wordt er veel zichtbaarheid gegeven aan het belang van reanimatietrainingen en het hebben van AED's in de buurt en bij verenigingen. Tot slot wil de club zorgen dat supporters hun bloeddruk preventief laten meten in het stadion en/of op andere aangewezen locaties.

Het kloppend hart

sc Heerenveen en het hart zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het hart is de motor van het leven en zorgt ervoor dat we ontelbare herinneringen kunnen maken samen met dierbaren. Het maken van die herinneringen, in en buiten het Abe Lenstra stadion, begint al op jonge leeftijd. Net als de zorg voor je hart, waarmee je al die herinneringen maakt.

Winnaar bekend op vrijdag 26 november

Het publiek kan tot en met 14 november stemmen op zijn of haar favoriete projectplan. De publiekstem en de jury bepalen samen welke projecten in de top drie komen en dus een projectbijdrage krijgen om hun project te realiseren.

De VriendenLoterij stelt in totaal een bedrag van 100.000 euro beschikbaar voor ‘Maatschappelijk Project Eredivisie’: 50.000 euro voor de winnaar, 30.000 euro voor de nummer 2 en 20.000 euro voor de nummer 3. De winnaar wordt bekend gemaakt op vrijdag 26 november.

Over Maatschappelijk Project Eredivisie

‘Maatschappelijk Project Eredivisie’ is een initiatief van de VriendenLoterij en de Eredivisie CV. Met deze competitie bieden zij alle achttien eredivisieclubs de kans om een vernieuwend maatschappelijk project te realiseren en zo bij te dragen aan een gezonde en sterke samenleving. Al 16 jaar is de Vriendenloterij maatschappelijk partner van de Eredivisie. Door mee te spelen met de VriendenLoterij steunen deelnemers maatschappelijke projecten en de jeugdopleiding van hun favoriete eredivisieclub.

Dit artikel delen