Eredivisie

Vitesse uitgeroepen tot familieclub van het jaar

Vitesse is dinsdag uitgeroepen tot familieclub van het jaar. Uit onderzoek van The Fan Experience Company, in opdracht van de Eredivisie CV, blijkt de Arnhemse club met een algehele score van 7,5 het meest familievriendelijk te zijn. Toch is er – net als voor de zeventien andere clubs – nog werk aan de winkel: “Het is het wachten op de Eredivisieclub die op alle aspecten uitstekend scoort”, aldus Mark Bradley van The Fan Experience Company.

Het Engelse bureau kreeg dit seizoen de opdracht om de beleving voor families bij de Eredivisieclubs onder de loep te nemen. Clubs werden op basis van mystery shopping bezoeken beoordeeld op allerlei aspecten: de online informatievoorziening, bereikbaarheid, voorzieningen in en rondom het stadion, fanshop, catering, betrokkenheid van het personeel, etc.

Naast inzage in de scores hebben de clubs een waslijst aan tips ontvangen om hun club meer ‘familievriendelijk’ te maken. Mark Bradley en Darren Young, de twee gezichten achter het bureau, halen deze tips uit het buitenland. In de hoogste Engelse voetbaldivisies voert het bedrijf al tien jaar soortgelijke onderzoeken, terwijl ze ook voor de Amerikaanse NFL, Deense-, Schotse- en Estlandse voetbalcompetitie actief zijn.

In Engeland zijn de Family Excellence Awards, de jaarlijkse prijsuitreiking van de EFL in de vier een-na-hoogste divisies, inmiddels een begrip. Van de 56 clubs hebben drie clubs dit seizoen voor het eerst een score van 9 of hoger gehaald, terwijl 10 clubs volgens het bureau een uitzonderlijke "match day experience" aanbieden voor families. 

Naast complimenten zien de Engelse clubs de inspanningen ook terug in de cijfers: in de laatste tien jaar is de seizoenkaartverkoop onder kinderen met 37% toegenomen, terwijl van alle fans in het stadion gemiddeld 20% van de bezoekers jonger dan 16 (!) jaar is. 

In Nederland zien we dit beeld voorlopig nog niet terug: volgens het jaarlijkse Fan Onderzoek is de gemiddelde leeftijd van de stadionbezoeker inmiddels 45 jaar. Daarnaast is de bezettingsgraad al enkele jaren rond de 87%, waarbij sommige clubs  moeite hebben om (met name) kinderen of vrouwen te bereiken. 

Eredivisieclubs scoren ruimvoldoende

“De Eredivisieclubs scoren over het algemeen een ruimvoldoende”, vertelt Bradley. “Met name de bereikbaarheid is in Nederland erg goed. Toch zijn er ook veel verbeterpunten: het begint al met focus en leiderschap, omdat veel clubs zich nog niet uitgesproken op families richten. Daarnaast ligt er ruimte in het verbeteren van de fanbeleving tijdens wedstrijddagen, zoals het inrichten van familiezones, en de vriendelijkheid van het personeel (bijvoorbeeld stewards)."

“Bijna elke club scoort op een bepaald aspect goed, maar er is nog geen één club die op meerdere aspecten excelleert. Door ze bewust te maken wat de stress points voor families zijn, kunnen ze hier de komende jaren aan werken.”  Volgens Bradley gaat het hier niet om de seizoenkaarthouders, maar families die nog niet in het stadion zijn geweest. “Veel families zijn geïnteresseerd in het bezoeken van een wedstrijd, maar hebben een extra duw in de rug nodig. Ze haken bijvoorbeeld af, omdat ze niet weten hoe ze een kaartje moeten kopen."


V.l.n.r. Mark Bradley (The Fanexperience Company), Marsha van Lent (Vitesse), Aukje Geubbels (Eredivisie CV) en Darren Young (The Fanexperience Company)

Vitesse meest familievriendelijke club

Vitesse is één van de clubs die zich daar het minste druk over hoeft te maken. De Arnhemse club scoorde van alle Eredivisieclubs dit seizoen het beste. Pascal van Wijk, algemeen directeur van Vitesse: “We zijn erg verheugd met deze uitverkiezing. Voetbal moet een feest zijn voor alle supporters. Elke wedstrijd proberen we alles op en top in orde te hebben voor de supporters.”

“We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in bijvoorbeeld activiteiten op het gebied van matchday experience. Zoals ook op specifieke activiteiten voor onze verschillende tribunes. Zo was er een aantal keer dit jaar een fanplein, er waren diverse spelactiviteiten op de promenade en mascotte Vito is vaker te vinden op de Charly Bosveld-tribune (Oost).”

De Arnhemse club was één van de eerste clubs die beoordeeld werd door The Fanexperience Company en ging zodoende al halverwege het seizoen met enkele tips aan de slag. “Met de feedback zijn we natuurlijk aan de slag gegaan. Zo zijn er ideeën om de Charly Bosveld-tribune nog verder te positioneren als familietribune. We blijven ontwikkelen, omdat een wedstrijdbezoek voor iedereen plezierig moet zijn en blijven”, aldus Van Wijk.

 

Dit artikel delen